Reisverslag - Reisverslag uit Leidschendam, Nederland van Sabine Verburg - WaarBenJij.nu Reisverslag - Reisverslag uit Leidschendam, Nederland van Sabine Verburg - WaarBenJij.nu

Reisverslag

Door: Juf Sabine

Blijf op de hoogte en volg Sabine

10 Januari 2011 | Nederland, Leidschendam

New York

“New York City, the most populous city in the United States, is known for its status as a financial, cultural, transportation, and manufacturing center, and for its history as a gateway for immigration to the United States. According to the U.S. Department of Commerce, it is also a destination of choice for many foreign visitors. Both state and city were named for the 17th century Duke of York, James Stuart, future James II and VII of England and Scotland.” ~ Wikipedia.

Tja, inmiddels zijn we alweer 4 weken thuis, maar New York heeft een indruk achter gelaten die geen enkele andere stad achter kàn laten! Hieronder een kort verslag van wat we gedaan hebben.

Di. 7 december 2010
Om 2 uur in de middag zouden we naar New York vertrekken vanaf Schiphol. We besloten om met de trein te gaan (lang leve OV-(chip)jaarkaart!). Vanwege al die strenge beveiligingen naar Amerika toe, moesten we 3 uur van tevoren inchecken. Dit alles verliep prima, totdat we bij de gate aankwamen. Natuurlijk veel te vroeg dachten wij, maar eigenlijk was het wel zo slim. Voordat we namelijk door de veelbesproken bodycheck moesten, werden we eerst verhoord. Zo’n mannetje liep met ons mee en stelde vragen zoals: “wat gaan jullie daar doen?” “Wat hebben jullie in augustus gedaan in Amerika?” “Wie heeft de koffers ingepakt?” “Zijn de koffers altijd bij jullie geweest?” En toen kwam de vraag: “wat hebben jullie van de zomer in Egypte gedaan?” Wij antwoorden met dat we daar gewoon gezellig vakantie hebben gehouden, maar die man vertrouwde het niet. Eerst naar Egypte, dan naar Amerika om vervolgens weer naar Amerika te gaan? Hij vroeg of we ons op nog een andere manier konden legitimeren. Toevallig had Els haar rijbewijs niet uit haar portemonnee gehaald, dus kon ze zich legitimeren. Van Sabine was er alleen nog maar een zorgpasje wat gelukkig voldoende was. Vervolgens liep hij weg met de paspoorten en pasjes ed. naar een computer en naar zijn collegae. Wij stonden echt met een mond vol tanden en klamme handjes te wachten tot hij terug kwam. Gelukkig vertelde hij dat alles goed was en we door mochten lopen naar de bodycheck. Daar stond een groot ding die je -als je teveel films kijkt- zo naar de andere wereld kan transporteren! We moesten in dat ding gaan staan met je armen gestrekt boven je hoofd. Er ging voor je en achter je een ding langs dat je lichaam scant. Eigenlijk voelden we ons een banaan bij de kassa van een willekeurige supermarkt. De mensen achter de bodyscan keken op een schermpje waar je lichaam te zien was met rode vierkantjes erop waar mogelijk iets van metaal kan zitten. Denk bijvoorbeeld aan beugels in een bh, piercings, ed. Daarna werd je gefouilleerd op de plaatsen waar die rode vierkantjes zitten door een man of vrouw. Al die ophef over de bodyscan is zo onnodig, want je ziet verder niets van je eigen lichaam. Geen bloot, geen ingewanden, geen botten, niets! Alleen een zwart mannetje/vrouwtje met rode vierkantjes erop. Goeie shit dus! In het vliegtuig hebben we ons prima kunnen vermaken. Film, eten, puzzelen, spelletjes spelen, etc. Er liep overigens een steward rond in ons deel die teveel kikkers had gegeten en te hard had geschreeuwd bij een hard rock concert. Vlak voor de landing was het nog licht en konden we de skyline goed zien. Wat erg gaaf was, was dat we tijdens de landing het Vrijheidsbeeld al hadden gezien!!! Na zo’n 7 uur vliegen, kwamen we aan in New York!
Eenmaal in New York hadden we snel onze koffers en liepen we richting de uitgang. We hadden even kort geïnformeerd hoe we het snelst bij ons hotel konden komen en dat was vrij makkelijk. Er ging elke 15 minuten een speciaal busje naar hartje New York waar je op verschillende plekken uit kon stappen. Daar maakten we natuurlijk gebruik van en zo’n 3 kwartier later waren we in onze kamer! Het was al donker, maar nog niet laat. We besloten om de stad eens wat beter te gaan bekijken! Het is praktisch onmogelijk om in New York te verdwalen. Je hebt streets en avenues in Manhatten (deel van New York). De streets lopen horizontaal en de avenues vertikaal. In het zuiden van New York ligt 1st street en in het noorden loopt het wel tot over de 120th street. In het westen begint het bij eleventh avenue en in het oosten ligt dus first avenue. Verdwalen is dus onmogelijk! We besloten om naar het Rockefeller Center te gaan wat zo’n 10 minuten lopen was. Omdat we daar natuurlijk in de kerstperiode waren, stond de grootste kerstboom van de wereld verlicht en al bij het Rockefeller Center voor de deur. Op het moment dat we daar aankwamen, begon er net een lichtshow tegenover het Rockefeller Center. Ook ligt er voor het Rockefeller Center een schaatsbaan die je in films tegenkomt. We zijn daarna via Broadway terug naar ons hotel gegaan en zijn we gaan slapen aangezien het een drukke week ging worden!

Wo. 8 december 2010
Vandaag hadden we een bezoekje naar het Vrijheidsbeeld gepland. De kaartjes hadden we al online besteld, zodat we zeker waren van een plek en dat we niet in de rij hoefden te wachten. Omdat het te ver was om te lopen, pakten we de metro en gingen downtown naar lower Manhatten. Dit is het zuidelijkste puntje van Manhatten waar we op een boot stapten richting het Vrijheidsbeeld. Je kon op de boot zowel boven (buiten) als beneden (binnen) zitten. Wij liepen door naar boven, omdat iedereen binnen ging zitten. We hadden ons goed aangekleed, dus konden de kou wel aan. Eenmaal onderweg naar het Vrijheidsbeeld viel het allemaal wel mee. Het waaide wel enorm hard, maar daar wen je vanzelf aan. De meest indrukwekkende vrouw van de wereld kwam steeds dichterbij en het was werkelijk een adembenemende ervaring. Eenmaal op Staten Island liepen we om haar heen en hebben prachtige foto’s kunnen maken. Je kon ook door haar heen lopen, maar dat hebben we niet gedaan. Tickets voor het bezoek in haar kroon, werden die dag niet verkocht, dus daar konden we helaas geen gebruik van maken. Ook had je goed uitzicht op de skyline van Manhatten. Als je zo naar de skyline keek, merkte je wel dat er iets miste. Er is een soort “gat” tussen de wolkenkrabbers en dat is precies de plaats waar het WTC stond. Na het bezoek aan het Vrijheidsbeeld werden we naar Ellis Island gebracht. Hier staat het gebouw waar tussen 1892 en 1954 zo’n 12 miljoen immigranten arriveerden. Binnen zijn er een heleboel grafieken en tabellen te zien over de immigratiegolf naar Amerika. Daarna vertrokken we weer met de boot terug naar Manhatten.
Omdat we toch al in het zuiden waren, zijn we gelijk naar Ground Zero gelopen. Hier heeft tot 11 september 2001 het WTC gestaan. Inmiddels zijn ze begonnen met het bouwen op Ground Zero. Ze zijn nog niet zo ver, dus er viel vrij weinig te zien. Toch was het een vreemde ervaring om daar op Ground Zero te staan met de gedachte dat daar twee enorm grote wolkenkrabbers stonden die toen met de grond gelijk werden gemaakt. We hebben daar wat gegeten en zijn daarna richting het World Financial Center gelopen. Op de terugweg hebben we Wall Street nog gezien en zijn we langs het NY Stock Exchange gelopen. Dit is de beurs en tevens het middelpunt van het Financial district. Als laatste zijn we naar de Brooklyn Bridge gelopen. Deze brug koppelt Manhatten en Brooklyn aan elkaar. We zijn wat gaan eten en hebben onze voeten laten rusten van deze flinke afstanden. Toen het donker werd zijn we terug gelopen naar de Brooklyn Bridge om deze eens in het donker te bekijken. Na een veelbewogen dag zijn we met de metro uptown gegaan naar ons hotel. We zijn naar ons hotel gegaan en hebben later nog wat rond gelopen op Times Square wat naast ons hotel ligt.

Do. 9 december 2010
Opnieuw zijn we vroeg vertrokken. We gingen altijd buiten de deur ontbijten wat heel normaal is in New York. Het is goedkoop en lekker. We zijn naar het Rockefeller Center gelopen om Manhatten eens van de bovenkant te bekijken. Het Rockefeller Center is een klein gedeelte wat bestaat uit wolkenkrabbers met als grootste the General Electric Building. Ook is Radio City Music Hall daar te vinden en de nieuwszender NBC. Veel mensen denken aan het Empire State Building als het om hoogte gaat, maar wij hadden besloten om overdag naar het Rockefeller Center te gaan en ’s avonds het Empire State Building te bezoeken. Zo zag je Manhatten in het licht en in het donker en terwijl we twee verschillende gebouwen hebben bezocht! We zijn met de lift naar “the top of the rock” (de 70e etage) gegaan en wat we daar zagen… Het uitzicht was zo mooi dat we het eigenlijk niet kunnen beschrijven. Kijk maar bij de foto’s, dat zegt genoeg! Na het Rockefeller Center zijn we via Bryant Park naar het Grand Central Station gelopen. Onderweg kwamen we nog New York Public Library tegen. Het station is nog erg ouderwets, maar heel groot. Eigenlijk is alles in New York groot, behalve de prijzen! We hebben geluncht in het station en zijn daarna over de fifth avenue gelopen. Dit is dé winkelstraat in New York. Daarna hebben we al onze gekochte spullen naar het hotel gebracht en zijn we wat gaan eten. Na het eten wilden we naar het Empire State Building, maar iemand vertelde ons dat we rekening moesten houden met 2 uur wachten. Omdat we via het reisbureau al tickets hadden geboekt voor de musical The Lion King, hadden we geen tijd meer om het Empire State Building op te gaan. We besloten om nog even rond te wandelen en zijn daarna naar Broadway vertrokken voor de musical. We hadden The Lion King al eens in Nederland gezien, maar als je de mogelijkheid hebt om een musical op Broadway te kunnen bekijken, dan moet je dat gewoon doen! Gelukkig was het al een hele tijd geleden, maar eigenlijk was de musical precies hetzelfde. Logisch, want Nederland had de rechten over gekocht van Amerika. Toch was het een geslaagde avond en zijn we tevreden gaan slapen.

Vr. 10 december 2010
Onze (oud)tante woont in Amerika en was toevallig bezig in een huis in New York. Haar zus, die gewoon in Nederland woont, was bij haar en we hadden afgesproken dat we elkaar op zouden zoeken. Vandaag was die dag. We namen de trein op het Penn(sylvania) station naar Long Beach. Daar stonden ze al op ons te wachten. We hebben lekker gekletst en zijn natuurlijk gaan shoppen! Ook hebben we de aller-lekkerste pizza gegeten!!!!!!!!!!!!! De pizza’s waren net zo dun als een papiertje, maar stevig, krokant en onwijs lekker! Na het eten hebben de tantes ons terug gebracht naar ons hotel. We zijn weer over Broadway en Times Square gelopen om wat souvenirs in te slaan.

Za. 11 december 2010
De eerste dag van het weekend dat de New Yorkers zelf ook vrij zijn. We hadden dus wel wat drukte verwacht. We waren vroeg vertrokken richting Central Park en het was helemaal niet druk op de weg! Central Park is een aangelegd rechthoekig natuurgebied midden in Manhatten. De New Yorker gaat daar ’s ochtends joggen, fietsen of stretchen. Het was heel erg bijzonder om in het park te lopen en tussen de bomen door de wolkenkrabbers te herkennen. Overal waar we keken waren ze! Toch voelde het heel relaxt en rustig. We hebben de hele ochtend door het park gelopen en wilden net wat gaan eten toen de invasie begon. Een invasie van Kerstmannen! Eerst een aantal, maar het werden er steeds meer. We besloten om snel wat te eten en terug te gaan naar Central Park om te kijken wat al die mensen daar aan het doen waren. In het midden van Central Park stonden ze bij elkaar. Duizenden Kerstmannen! Ze waren overal! We wisten niet was ons overkwam en zijn er pas achter gekomen toen we thuis waren. Na wat googlen, kwamen we erachter dat het SantaCon was. Twee weken voor Kerst mag iedereen zich verkleden als Kerstman. Elke kroeg die je dan binnenstapt geeft je gratis bier. Voor meer informatie over SantaCon: http://en.wikipedia.org/wiki/SantaCon
Na deze invasie hebben we de metro gepakt naar Washington Square. Daar staat een triomfboog ter herinnering aan de honderdste verjaardag van George Washington. Je kan die boog vergelijken met de Arc de Triomphe in Parijs. We zijn daarna wat gaan eten en daarna naar het Empire State Building gegaan. Opnieuw stond er beneden iemand te verkondigen dat we deze keer 2 en een half uur moesten wachten totdat we boven waren. Tja, jammer dan! We willen toch echt. Al met al ging het enorm snel. We waren binnen anderhalf uur alweer buiten! Als eerste zijn we naar de 80e etage gegaan met de lift. Daarna moesten we een tijdje wachten voor de lift naar de 86e etage. We mochten op een bepaald moment kiezen of we met de trap gingen of met de lift. We kozen ervoor om deze etages met de trap te doen. Vanaf de 86e etage hadden we een erg mooi verlicht uitzicht over Manhatten. Daarna zijn we met de lift naar de 102e etage gegaan!!! Het was wel eng, maar heel erg gaaf! Toen we terug liepen naar ons hotel merkten we dat het zaterdag was. Het was zo enorm druk dat je echt niet normaal kon lopen. Het leek wel de huishoudbeurs of 3 oktober in Leiden! We zijn naar het hotel gegaan en hebben ingepakt, aangezien we de volgende dag al zouden vertrekken.

Zo. 12 december 2010
Tja, de dagen vliegen in een stad zonder nacht! We hebben genoten van de dagen in New York en moesten natuurlijk nog veel shoppen. Aangezien we alles al gezien hadden wat we wilden zien, hadden we de hele ochtend en een deel van de middag om te shoppen. We hadden elke dag mooi weer met een strak blauwe lucht en een heerlijk warm zonnetje, behalve deze dag. Deze dag was een ramp! Het bleef maar regenen en het was mistig, waardoor je de top van sommige gebouwen niet meer kon zien. Gelukkig hadden we alles al gezien en konden we schuilen in de winkels. Er zijn nog wat schoenen gekocht en wat souvenirs. In één winkel was alles zo goedkoop dat we er een hele tijd rond hebben gelopen. Toen we bij de kassa waren, hoorden we dat we gratis met de Kerstman op de foto mochten! Om 2 uur zou hij er zijn en met de bon konden we op de foto. We moesten om half 3 naar het vliegveld voor onze vlucht terug naar huis, dus het was belangrijk dat we snel aan de beurt waren. Om 2 uur precies zaten we bij de Kerstman op Times Square. De foto werd gelijk afgedrukt en die hebben we meegenomen naar huis. Het was een enorm aardige Kerstman, maar we hadden er nu wel genoeg gezien voor de komende 10 jaar! Om half 3 namen we de taxi naar het vliegveld waar alles op rolletjes verliep. De controles gingen prima en we vertrokken op tijd. Het vervelende was wel dat het vliegtuig helemaal vol zat, dus we hadden geen ruimte om te slapen. Al met al zijn we toch heel aangekomen op Schiphol waar het inmiddels al maandag de 13e was.

Amerika is een land met plekken waar je geweest moet zijn. New York is er daar eentje van. Elke film, serie of soap die zich afspeelt in New York is zo realistisch! Het leven daar is ook echt zoals je het ziet op tv. Ja, er rijden alleen maar taxi’s en je ziet bijna geen gewone auto’s. Ja, alles is er groot. Ja, het is er altijd druk. Ja, op Times Square is het altijd licht. Ja, de mensen zijn er vriendelijk! Kortom, New York: the place to be!

Groetjes,
Els & Sabine

Ps. misschien een leuke mededeling… we hebben alweer zitten kijken voor een rondreis door het westen van Amerika. Verslaafd? Nee joh!

• 13 Januari 2011 - 10:39

Oma:

nou eindelijk je verslag gelezen, had natuurlijk al het een en ander gehoord, nu nog alle foto's bekijken :-)
    en ik wist al dat jullie genoten hadden . xxx